tzlil meudcan
International Festival for Contemporary Chamber Music since 2007
Tzlil Meudcan Festival/Research /George Benjamin, Shadowlines, for Piano (2001) | Hila Dominstein

Blog

George Benjamin, Shadowlines, for Piano (2001) | Hila Dominstein

ג’ורג’ בנג’מין, קווי צל (2001), לפסנתר סולו  | הילה דומינשטיין

 קווי צל נכתבה עבור הפסנתרן פייר לורן-איימרד (חברו הוותיק של בנג’מין עוד מימי לימודיהם בקונסרבטוריון שבפריז) שביצע אותה לראשונה בשנת 2003. קווי צל כוללת שישה פרלודים כאשר כל אחד מהם כולל סדרות של קאנונים, הצללות  וטרנספורמציות של תאים מרווחים מוזיקליים פשוטים. הפרלודים הם מסה שהצטברותה ממשיכה גם מפרלוד אחד למשנהו. מכאן שהפרלוד הראשון מתפקד כפרולוג קצר, מהיר ואלתורי, ואילו השישי משמש כאפילוג.

קווי צל ממחישה את גישתו הקומפוזיטורית של בנג’מין: תאים מרווחיים פשוטים שפיתוחים באמצעות חיקויים משנים את האיכות ההרמונית של המקור. בנג’מין מתאר כי קווי צל מערבת בתוכה טרנספורציה של מודלים בסיסיים ביותר, טרנספורמציה של מחזורים דו קוליים של 12 חצאי טונים ו-12 קווינטות זכות (והיפוכן לקוורטות); במילים אחרות, הצגה ומשחק בתאים של חצאי טונים וטרנספורמציה קאנונית מאפשרת ליצירה את האופי המורכב והדרמתי שלה, כפי שאנו שומעים ביצירה. ניתן לראות זאת בתיאור אופיים של הפרלודים שמספק ג’ורג’ בנ’מין בהקדמה. הפרק השני ממחיש משחק וניגוד בין שתי הידיים בדמות “פיתוח כרומטי ברגיסטר הגבוה אל מול נגינה מתונה במנעדו הנמוך של הפסנתר, ניגודים אלו מתיישרים באמצעות הקודה”; הפרלוד השלישי הקצר בעל אופי היתולי של “סקרצו מיניאטורי במנעד מצומצם של אוקטבה וחצי” שמוביל לפרלוד הרביעי שהוא “עוצמתי ומונוליטי אחיד, כאשר ידי הפסנתרן נפרדות ומתאחדות לאוניסון ריתמי”; הפרלוד החמישי הוא “הפרק הרחב והלירי ביותר, כאשר במרכזו בס איטי עליו נבנים מרקמים מנוגדים; הפרלוד השישי החותם את היצירה כ”אפילוג עדין וזורם”.

מכאן ששמה של היצירה אוצר את אופייה המוזיקלי: מחזורים של שני תאים מרווחיים של חצאי טונים וקווינטות זכות משמשים כמקור ועוברים פיתוח באמצעות טרנספורמציות ובכך הופכים לדימוי של קווי צל של החומר התאי המקורי.

Written By: 2021 Tzlil Meudcan Musicology Group

No Comments

Leave a Reply